Hello2happiness.com

onsdag 22 mars 2017

Barnfavoriten

Hejhej!

Om min 4-åring fick bestämma mat skulle det bli korv minst varannan dag, skulle jag tro. För visst är det så, barn gillar korv! Har inte träffat många barn som inte gjort det iaf och då har jag jobbat en hel del på dagis. Och om jag ska vara ärlig tror jag inte att vi vuxna ogillar det heller direkt ;) Eller har jag heelt fel ? Så det blir ju korv då och då här hemma, för att alla ska vara nöjda och glada nån gång!

Nu är det ju kanske inte den fräschaste, nyttigaste och renaste mat som finns men det finns faktiskt både sämre och bättre alternativ. Om du vill köra på de bättre alternativen, så väljer du korv med en hög kötthalt, helst 80 procent eller mer. Det kommer mer och mer bra alternativ på marknaden, vilket gläder mig. Man kan också, som jag ofta gör, använda sig av kalkon- eller kycklingkorv, för att minska på det röda köttet, som vi inte bör äta alltför mycket av enligt forskning.

Häromdagen blev det husmansfavoriten  (Kalkon) Korv Stroganoff med råris! Så gott, tyckte allihop och 1-åringen slickade t.o.m fatet, som ni ser ett foto längre ner...;)



Korv Stroganoff


4 personer

600 g korv med hög kötthalt
1 gul lök
3 msk tomatpuré
2 tsk dijonsenap
salt
2 dl matlagningsgrädde
Färsk eller torkad persilja (denna gången kryddade jag med torkad men färsk är ju alltid godast :))

Ris till 4 personer

 1. Skär korven i bitar. Skala och hacka löken. Bryn korv och lök. Tillsätt tomatpurén, senapen och späd med grädde.
2. Krydda med salt,peppar och persilja och koka några minuter. Servera med kokt råris och valfria grönsaker. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar