Hello2happiness.com

fredag 10 mars 2017

Indisk kycklinggryta med mandelsmör

Hej hej! 

Jag gillar att provlaga recept med inspiration från världens alla hörn.  Är väldigt intresserad av att resa (trots att jag inte rest speciellt mycket ÄNNU) och upptäcka andra kulturer så det har nog med det att göra. Och att matlagning är min hobby förstås ;) Senast blev det italienskt och häromdagen indiskt till middag!


Detta recept surfade jag in på en dag och det lät så gott att jag genast måste pröva, då jag råkade ha lite hemgjort mandelsmör som ändå behövde ätas upp! Hittade receptet hos Matplatsen.
Det blev verkligen jättegott och krämigt med spännande smaker! Rekommenderas! 

 Vi vuxna åt råris till, ett hälsosammare och mer näringsrikt alternativ till vitt ris. Och barnen fick potatis, det brukar gå ner iaf ifall inget annat gör det. Jag tycker det är viktigt att barnen får smaka mycket olika sorts mat och smaker och viktigast är att de åtminstone smakar.

Alla utom snart 5-åriga mr Kräsen gillade ;) Men sen satt han nog och doppade potatisen i såsen ändå....:P

Indisk kycklinggryta med mandelsmör


800 g kycklingfilé
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
5 dl extra creamy coconut milk
2 dl krossade tomater
2 tsk tomatpuré
1 msk pressad citron
2 tsk spiskummin
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
2 tsk paprikapulver
2 tsk soja
1 msk socker (Jag tog kokossocker)
1 hönsbuljongtärning
1 dl mandelsmör
salt & peppar

Skär kycklingen i mindre bitar och bryn i en gryta. Hacka lök och vitlök och låt fräsa med. Tillsätt resten av ingredienserna och låt puttra ca 15 min. Smaka av med salt & peppar.

Vi toppade med salta jordnötter.

Nu njuta av fredagskvällen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar