Hello2happiness.com

lördag 11 mars 2017

PT Fias goda hälsobröd



Denna bok kan jag verkligen rekommendera, PT-Fias tio i topp, skriven av Sofia Sjöström, personlig tränare och toppbloggare inom hälsa. Nu lånade jag den från biblioteket men den skulle verkligen platsa i min bokhylla! Sofia har lidit av och  tillfrisknat ur en utmattningsdepression och ger utmärkta tips på att leva ett  liv i balans med mindre stress. Vi behöver inte vara perfekta. Något vi behöver påminnas om fler än en gång. Jag försöker själv, och tror jag äntligen funnit, den berömda BALANSEN. Träna, vila, äta, njuta :) Fast just den där träningen har jag svårt att hitta tiden för just nu men huvudsaken man rör på sig lite grann iaf och mår bra!




Sen så har hon med en drös av underbara, nyttiga recept och jag vill prova dem allihop! :) Och jag har redan börjat. Först ut var hennes goda hälsobröd. Det är lätt att göra, fullt av nyttigheter, glutenfritt och väldigt gott! Honungen ger en så god sötma och jag rekommenderar att rosta det, blir så underbart mumsigt :)



Nu ska jag dela receptet med er och uppmanar er att kolla in denna bok för en trevlig läsning och hälsoinspiration!

 PT-Fias bästa hälsobröd

2 limpor

5 dl pumpakärnor
2,5 dl sesamfrön
2,5 dl grovhackade blandade nötter
7,5 dl boveteflingor
4 msk chiafrön
1,5 dl psylliumfröskal (fiberhusk)
2 tsk havssalt
6 msk kokosolja
2 dl honung
6 dl vatten

1. Blanda alla torra ingredienser

2. Smält kokosoljan och vispa ihop med honung och vatten. Häll vätskan över de torra ingredienserna och blanda väl. Degen ska vara tjock men inte torr. Om den verkar för torr tillsätt 2 msk extra vatten, en i taget.

 3.Fördela i två bakformar, a´1,5 liter. Jämna till ytan med baksidan av en slev. Låt bröden vila i rumstemperatur i 2-8 timmar.

4.Sätt ugnen på 175 grader. Grädda bröden mitt i ugnen 40 minuter, ta ut dem och stjälp bröden ur formarna. Vänd så undersidan kommer uppåt och lägg dem på ett galler. Grädda i yttreligare 20-30 minuter i mitten av ugnen.

5. Låt svalna helt och hållet innan du skär i det. Brödet håller sig saftigt i flera dagar och går bra att frysa.

Jag frös ner mina bröd. Lade 3-4 st skivor per fryspåse. Bara att ta upp kvällen före så har man supergott bröd att rosta till frukost! :) Hembakt bröd är bara bäst!



Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar