Hello2happiness.com

tisdag 14 mars 2017

Tröttmössa och tisdagslyx :)

 Halloj!

sömnig idag så jag vet inte vad. Har vikarierat som skolgångsbiträde idag (även imorgon) och knappt kunnat hålla ögonen öppna. Hade inte att göra med tråkigt jobb, tvärtom, väldigt givande måste jag säga! :) Har mestadels assisterat ett barn med lätt  specialbehov, en sån mysig en :)


Lite mer energi nu efter kvällens goda middag som jag lagade igår. Så skönt med rester ibland alltså! Bara värma upp och hugga in! :) Supergoda kycklingfrikadeller med en naturlig sötma av rivet äpple och ett underbart kokosris till det. Det där kokosriset alltså, var länge sen jag gjorde det, hade glömt hur mycket jag älskar det!Ser inte så mycket ut för världen men det blir sååå krämigt och gott!


Kycklingfrikadeller


400 g kycklingfärs
2 äpplen, skalade och fint rivna
1 gul lök, skalad och finriven
1 msk finhackad persilja
1 tsk timjan
4 msk havregryn
1 buljongtärning, löst i 3 msk kokande vatten
lite peppar
Mjöl att rulla frikadellerna i (jag tog bovetemjöl)

1 .Blanda alla ingredienserna utom mjölet, och låt smeten/degen vila i kylskåpet under aluminium- eller plastfolie 15 minuter.

2. Forma små bullar. Det är lite kladdigt men ha blöta händer så går det lättare!

3. Rulla bullarna i mjölet och stek dem i valfritt matfett i stekpanna. Eller stek dem i ugnen 160 grader tills de är genomstekta.

Kokosris

Byt ut kokvattnet till kokosmjölk och koka riset till en risottoliknande krämig underbar gojja :D


Sen en underbar raw snickers  till kaffet och den lovar jag att ge recept på lagom till helgen :) Den MÅSTE ni testa, helt galet hur något så nyttigt kan vara så gott!!! :) En ny favorit bland mitt nytto-gotte, helt klart!


Vardagslyx är nåt vi gillar här hos oss :)

Ha en skön tisdagskväll, här blir det tidig kväller förhoppningsvis...gääääsp ;) Måste bara kolla på Parneviks såklart ;)

KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar