Hello2happiness.com

söndag 2 april 2017

Havrescones och chiasylt

Hembakt bröd...det är nåt speciellt  med det <3

Varit så sugen på scones till frukost hela veckan, så igår kväll blandade jag ihop torra ingredienser till Emmas havrescones och blandade i de blöta imorse. Och jag och resten av familjen fick alltså njuta av varmt, nybakt bröd denna söndagmorgon. Bara en sån sak. Att börja dagen med en god, näringsrik frukost man lagt lite extra kärlek på kan göra så mycket för välmåendet :) njut varje minut! <3


Havrescones med äpple och morot, 8 st


4 dl havregryn
4 dl havremjöl
1 tsk fiberhusk
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
1/2 dl solrosfrön
1/2 dl kokosolja
1 riven morot
1 rivet äpple
1 ägg
1 msk agavesirap
2 1/4 valfri mjölk (jag tog mandelmjölk)

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda ihop alla torra ingredienser och riv ner morot och äpple. Smält kokosolja och blanda ner i mjölblandningen. Vispa ihop ägg, agavesirap och mjölk och blanda ihop med resterande ingredienser. Låt smeten svälla i 10-15 minuter. Klicka ut åtta kakor på en plåt och kör in i ugnen i 15-20 minuter (tills de får färg). 




Jag åt dem med ost, philadelphia och en enkel chiasylt jag svängde ihop igår. Denna sylt passar till mycket, i gröten, pannkakorna, scones m.m. Inget raffinerat socker, naturliga ingredienser och en riktig näringsbomb!

Chiasylt


3 dadlar
1/2 liter  färska eller tinade bär 
1,5 msk vatten
1/2 dl chiafrön

Mosa bären men spara gärna lite små bitar. Mixa dadlarna med vatten. Rör ihop med bär och chiafrön och häll upp i en ren glasburk med tättslutande lock och låt svälla i minst 30 minuter. Håller ca en vecka i kylen.


Till all lycka finns det rester av denna underbara frukost kvar så jag får mig en god födelsedagsfrukost imorgon bitti innan jobb ;) För just det, imorgon fyller jag år! :D

KRAM


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar